perjantai 20. toukokuuta 2011

Danielin kirja

Ollaan edelleen Babylonian pakkosiirtolaisuudessa. Daniel tulkitsee kuningas Nebukadnessarin unia ja saa siitä hyvästä tärkeän aseman kuninkaan hovissa. Kuningas vaihtuu ensin Belsassariin ja sitten Persian Dareiokseen, mutta Danielin asema pysyy ja vahvistuu. Välillä häntä vastaan vehkeillään ja hänet heitetään leijonien luolaan, mutta Herra pitää leijonien kidat kiinni aina siihen asti, kunnes Danielin vainoojat heitetään samaiseen luolaan

Danielin kirjan jälkipuolisko kuvaa Danielin apokalyptisia näkyjä. Jos oli Hesekielin kirjassa hieman avauksia tähän suuntaan, niin nyt trippaillaan ihan tosissaan. Malliksi pidempi lainaus seitsemännestä luvusta, jossa Daniel näkee neljä petoa:

Ja merestä nousi neljä suurta petoa, kukin erilainen kuin toinen. Ensimmäinen oli kuin leijona, mutta sillä oli kotkan siivet. Minun sitä katsellessani reväistiin siltä siivet, ja se nostettiin maasta pystyyn ja asetettiin kahdelle jalalle niinkuin ihminen, ja sille annettiin ihmisen sydän. Ja katso, oli toinen peto, joka oli karhun näköinen. Se nostettiin toiselle kyljellensä, ja sillä oli suussa kolme kylkiluuta, hammasten välissä; ja sille sanottiin näin: ”Nouse ja syö paljon lihaa”. Tämän jälkeen minä näin, ja katso, oli taas toinen peto, pantterin kaltainen, ja sen selässä oli neljä linnunsiipeä. Sillä pedolla oli neljä päätä, ja sille annettiin valta. Sen jälkeen minä näin yöllisessä näyssäni, ja katso, oli neljäs peto, kauhea, hirmuinen ja ylen väkevä; sillä oli suuret rautaiset hampaat, ja se söi ja murskasi ja tallasi tähteet jalkoihinsa. Se oli erilainen kuin kaikki edelliset pedot, ja sillä oli kymmenen sarvea. Minä tarkkasin sarvea, ja katso, eräs muu pieni sarvi puhkesi niiden välistä, ja kolme edellisistä sarvista reväistiin pois sen edestä. Ja katso, sillä sarvella oli silmät kuin ihmisen silmät, ja suu, joka herjaten puhui. (Dan. 7:3-8)

Viidennessä luvussa puolestaan on kuuluisa kummitusjuttumainen kohtaus, kun Belsassarin hovin juhliessa ilmestyy käsi – siis pelkkä käsi –, joka kirjoittaa seinään tekstin. Ei mikään ihme, että Daniel mainitsee pariin otteeseen pelkäävänsä itsekin näkyjään!

Danielin kirja on yksi niistä Vanhan Testamentin kirjoista, joita kristityt ovat lukeneet Jeesus-profetiana. Seitsemännessä luvussa puhutaan petojen jälkeen ”Ihmisen Pojan kaltaisesta” (uudessa käännöksessä ”eräs, näöltään kuin ihminen”), joka on selvästi tuleva Messias:

Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä. (Dan. 7:13-14)

Erikoinen uutuus on, että Danielin kirjassa mainitaan kaksi enkeliä nimeltä – eivätkä Gabriel ja Mikael tietenkään ole mitä tahansa enkeleitä, vaan arkkienkeleitä. Tosin Raamattu ei näköjään puhu arkkienkeleistä lainkaan, vaan enkeliruhtinaista (Danielin kirjassa) ja myöhemmin ylienkelistä (Uuden Testamentin Juudaksen kirjassa). Erityisen erikoista on vasta se, että tekstissä mainitaan myös Persian ja Jaavanin (Kreikan) enkeliruhtinaat. Heidän nimiään ei kerrota, mutta ”ihmisen kaltainen” kertoo taistelevansa Persian enkeliruhtinasta vastaan. Suuri teologinen kysymysmerkki: ovatko nämä muiden kansojen enkeliruhtinaat Jahven vai muiden jumalien enkeliruhtinaita?

Kirjan viimeisessä luvussa puhutaan lopun ajoista ja mainitaan hyvin tarkkoja aikoja:

Ja siitä ajasta, jolloin jokapäiväinen uhri poistetaan ja hävityksen kauhistus asetetaan, on oleva tuhat kaksisataa yhdeksänkymmentä päivää. Autuas se, joka odottaa ja saavuttaa tuhat kolmesataa kolmekymmentä viisi päivää. (Dan. 12: 11-12)

Kryptiset ennustukset yhdistettynä täsmällisiin ajanjaksoihin ovat taanneet Danielin kirjalle klassikkoaseman kaikenlaisten maailmanlopun profeettojen peruslähdeteoksena. Netistä voi halutessaan löytää varmasti läjittäin tätä tavaraa. Mainitsen tässä vain vanhan suosikkini, maailmanloppua jo 1980-luvulta asti ennustelleen Lappeenrannan ennaltatietäjä Harri Veijosen, joka esittelee vuodesta toiseen kotisivuillaan erilaisia tulkintoja näistä luvuista. (Ja sotkee keitokseen vielä Gorbatšovin, Eveliina Lappalaisen surman ja Uwe Hohnin keihäänheittotulokset. Muun muassa.)

Niin, ja onhan nyt näyttänyt jonkinasteista nettisäpinää aiheuttaneen amerikkalaisen radiopastorin laskelma siitä, että maailmanlopun alkusoittona toimiva uskovien ylösotto eli ”tempaus” tapahtuisi huomenna lauantaina, parhaaseen saunomisaikaan. Itselläni on kyllä ainakin muuta menoa jo suunniteltuna.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti