torstai 3. helmikuuta 2011

Toinen Samuelin kirja

Toisen Samuelin kirjan alkupuolella seurataan mafiamaista välienselvittelyä, verikostoa verikoston perään. Lopulta Daavid voidellaan koko Israelin kuninkaaksi kuin Don Vito Corleone konsanaan. Sen jälkeen Daavid valloittaa Jerusalemin ja alistaa koko joukon muita kansoja ”veronalaisiksi palvelijoiksi”.

Mutta valta turmelee, kuten tapana on, ja Daavidkin sortuu häijyihin tekoihin. Luvussa 11 hän iskee silmänsä ihanaiseen Batsebaan, panee tämän paksuksi, yrittää peitellä jälkiään mutta päätyy lopulta tapattamaan Batseban vihityn aviomiehen ja ottaa Batseban vaimokseen. Nykypäivänä olisi kai muodikasta ajatella, että tämä on ihan normaalia alfauroksen toimintaa.

Ja sitten viikon jumaluusopillinen sitaatti:

Sentähden olet sinä, Herra Jumala, suuri; sillä kaiken sen mukaan, mitä me olemme korvillamme kuulleet, ei ole sinun vertaistasi, eikä muuta jumalaa ole kuin sinä. (2. Sam. 7: 22)

Tätä sopii verrata aiemmin siteeraamaani 5. Mooseksen kirjan jakeeseen, jossa vertaillaan omaa Jumalaa muiden kansojen jumaliin ja todetaan, että oma on parempi. Nyt Daavid toteaa, että muuta jumalaa kuin Jahve ei ole. Nyt ollaan siis siirtymässä tai siirrytty monoteismiin. Sen verran olen tässä valistunut, että ehkä varhaisempaa juutalaisuutta ei sitäkään voi kutsua polyteismiksi vaan pikemminkin monolatriaksi.

Ja mitä siihen yhteen ja ainoaan Jumalaan tulee, niin kirjan viimeinen, 24. luku on kyllä vaikeasti nieltävä. Jos Vanhan Testamentin jumalasta ei tähän astikaan ole kaikkein sympaattisinta kuvaa saanut, niin nyt mennään silkan sadismin puolelle: Herra käskee Daavidin valita kolmesta mahdollisesta rangaistuksesta! Mitä saisi olla: seitsemän vuoden nälänhätä, kolmen kuukauden pakolaisuus vai kolmen päivän rutto? Daavid valitsee ruton, ja 70 000 ihmistä kuolee. Sitten vähän polttouhreja ja yhteysuhreja, ja leppyyhän se Herra.

Se vielä todettakoon, että narratiivisesti Samuelin kirjat ovat tähän asti sekavinta Raamattua, ja lukuisat veljessodat pudottivat minut matkan varrella muutamaankin otteeseen kärryiltä.

1 kommentti:

  1. Uskontotyyppien kategorisoinnista tuli mieleen, että saattaisi olla antoisaa vilkaista ainakin wiki-tasolla Elias Canettin teoksen "Joukko ja valta" sisältöjä:

    http://fi.wikipedia.org/wiki/Joukko_ja_valta

    VastaaPoista